Автори розглядають
основні міжнародні й національні документи, що присвячені питанням безпеки
мореплавства, перш за все, біологічної. На даний час інформація про стан здоров’я моряків
розрізнена, в Україні відсутні базові медичні центри, в яких зберігається інформація про
стан хворого моряка – громадянина України. Відсутня система медичного огляду моряків
після тривалих рейсів, в тому числі у епідемічно небезпечні регіони. Не визначаються зміни
стану здоров’я у звя’зку з впливом шкідливих факторів виробничого середовища. Відсутні
свідчення про наявність таких факторів на борту суден іноземних судновласників. В
контрактах, які укладають моряки з судновласником, відсутній регламент компенсацій за
втрату працездатності у звя’зку з незабезпеченням безпечних умов праці. Враховуючи
інтенсивні судноходні зв’язки України, зростаючий рівень міграції населення, зростання
туризму (кордони країни щорічно перетинають до 8 млн. чоловік), поява нових і значна
агревація хвороб, що повертаються, перш за все вірусної етіології, необхідно розробити й
узгодити міжнародний регламент, домовитися про єдність підходів фахівців всіх країн, які
підписали ММСП про порядок проведення протиепідемічних заходів з недопущення заносу
в країну небезпечних інфекційних захворювань. Безумовно, дані заходи не повинні стати необгрунтованою перепоною при
міжнародній торгівлі й мандрах.
The main
international and national legal instruments dealing with maritime safety, primarily biological are
discussed. Today, information about Ukrainian seafarers’ health is fragmented, the country lacks
basic health centers, which store information about Ukrainian sick sailor condition. There is no
system of medical examination of seafarers after prolong voyages, including those to epidemically
dangerous regions. Changes in health status due to the influence of harmful factors of labour
environment are not determined. There is no information about the presence of such factors on
board ships of foreign ship-owners. The contracts signed by a sailor with the ship-owner, has no
item about compensation for the loss of ability to work due to not providing a safe working
environment. Taking into account the intense shipping in Ukraine, increasing level of migration,
growth of tourism, the emergence of new and significant aggravation of returning diseases,
especially viral, it is necessary to develop and coordinate international regulations, agree on
common approaches of international professionals on the procedure of control measures to prevent
the importation into the country of dangerous infectious diseases. These measures should not
become an unjustified obstacle to international trade and travel.