The work is devoted to assessing the frequency of family (neglect, aggressive methods of punishment)
and school (bullying) violence among short stature children with growth hormone deficiency (GHD) in comparison
with children with normal growth. There were 94 children with GHD in the main group at the age of 7.2±0.4 years. The
control group included 310 healthy children aged 7.1±0.3 years. Signs of domestic violence (neglect, aggressive
methods of punishment) and violence at school (school bullying) were identified by questioning children and parents.
School bullying was assessed using The Olweus Bully/Victim Questionnaire, adapted in Ukrainian and Russian. To
check the statistical hypothesis on differences of relative frequencies, in two independent samples, the criteria of хіsquare (χ2) was used. No differences were found in the frequency of neglect in the main group (8.5%) compared to the
control group (9.5%), p>0.05. An equally low frequency of the use of non-aggressive methods of upbringing without
physical and psychological punishment was found both in the main and in the control groups: 31.9% compared to
39.6% (p=0.25).There was no increased physical aggressiveness towards children with GHD: the frequency of physical
punishment was 29.8% and did not differ from the control group – 35.3% (p=0.4). Psychological methods of punishment were used more often (38.3%) in the main group in comparison with the control group (25.1%);
p=0.04.There was an increased frequency of school bullying in relation to children with GHD (27.2%: 18.1-36.3)
compared with the control group (17.7%: 13.4-22.0), p=0.04. The frequency of school bullying in boys of the main
group was 2 times higher than in boys of the control group. School bullying victims in the main group, compared with
the control group, were more likely to feel depressed (30.8% versus 12.7%; p=0.05), less often had good friends
(42.3% versus to 78.2%; p=0.001) and felt loneliness more often (26.9% against to 9.1%; p=0.04).
Работа посвящена оценке частоты семейного (запущенность, агрессивные методы наказания) и школьного (буллинг) насилия среди низкорослых детей с дефицитом гормона роста
(ДГР) в сравнении с детьми с нормальным ростом. В основной группе находились 94 ребенка с ДГР в возрасте
7,2±0,4 года. В контрольную группу были включены 310 здоровых детей в возрасте 7,1±0,3 года. Признаки насилия в
семье (запущенность, агрессивные методы наказания) и школе (школьный буллинг) выявлялись методом
анкетирования детей и родителей. Школьный буллинг оценивался с помощью анкеты The Olweus Bully/Victim
Questionnaire, адаптированной на украинском и русском языках. Для проверки статистических гипотез о различиях
относительных частот в двух независимых выборках использовали критерий хи-квадрат (χ2). Не были обнаружены
различия в частоте запущенности (neglect) в основной группе (8,5% ) по сравнению с контрольной (9,5%), р>0,05.
Установлена одинаковая частота применения неагрессивных методов воспитания без физических и психологических наказаний как в основной (31,9%), так и в контрольной группах (39,6%; р=0,25). Не выявлена повышенная физическая агрессивность по отношению к детям с ДГР: частота физических наказаний составляла 29,8%
и не отличалась от контрольной группы – 35,3% (р=0,4). В основной группе чаще применялись психологические
методы наказания (38,3%) по сравнению с контрольной группой (25,1%; р=0,04). Школьный буллинг в отношении
детей с ДГР выявлялся чаще (27,2%) по сравнению с контрольной группой (17,7%; р=0,04). У мальчиков основной
группы частота школьного буллинга была в 2 раза выше, чем у мальчиков контрольной группы. В группе детей с
ДГР, по сравнению с контрольной группой, жертвы школьного буллинга чаще испытывали угнетенное настроение
(30,8% против 12,7%; р=0,05), реже имели друзей (42,3% в сравнении 78,2%; р=0,001) и чаще ощущали одиночество
(26,9% против 9,1%; р=0,04).