The introduction of martial law in Ukraine, caused by unprovoked Russian aggression, significantly affected all spheres of life. Medical
education, which requires as much direct contact work as possible in the classrooms, has become a field that has faced serious challenges.
The analysis of the challenges of the quality and efficiency of higher medical education in the conditions of martial law will allow to form
a clear picture of the existing shortcomings and problems in the modern higher medical school, as well as outline possible ways to improve
these problems.
The purpose of this article is to define the challenges facing medical education in the conditions of martial law, as well as the need to
characterize their impact on the further development of higher medical education.
During the last three years, a new educational environment was formed, which consists of those applicants who have a sufficient level of
relevant knowledge and skills necessary for admission. The abolition of the additional threshold creates a threat of returning to the problems
of the past, which cannot be noted as a positive factor.
A series of unforeseen negative events (the COVID-19 virus pandemic, direct military actions on the territory of Ukraine) forced higher
education institutions to experiment with forms of education, in particular in the form of distance learning. This form of education has its
advantages and disadvantages. Unfortunately, the disadvantages of long-term of distance learning are significant: insufficient practice of
practical skills, reduction of social contacts during the mastering of disciplines, reduction of students' focus on studying specific disciplines.
The individual creative approach to learning and the mixed format, which combines the advantages of distance and face-to-face learning,
by optimizing the educational process and improving the opportunities for studying the material, deserve attention. Thanks to this, students
can learn theoretical concepts through a laptop or smartphone, and gain practical skills in classrooms and laboratories, during face-to-face
communication with teachers and colleagues.
Conclusions. Despite any challenges, the goal of medical education is to create educated and qualified specialists in various fields of
medicine. Although this requires extraordinary efforts from all sides of the educational process, in the synergy of actions and coordination of
efforts, it is possible to overcome the negative consequences of military actions and to form a new system of higher medical education.
Аналіз викликів якості та ефективності вищої медичної освіти в умовах воєнного стану дасть змогу сформувати чітку картину
наявних недоліків та проблем у сучасній вищій медичній школі, а також викласти можливі шляхи вирішення наведених проблем.
Метою статті є визначення викликів, що постають перед медичною освітою в умовах воєнного стану, а також характеристика
їхнього впливу на подальший розвиток вищої медичної освіти.
Низка непередбачуваних негативних подій (пандемія вірусу COVID-19, безпосередні воєнні дії на території України) змусила
заклади вищої освіти вдатися до експериментів із формами навчання, зокрема у вигляді дистанційного навчання. Така форма освіти
має свої переваги та недоліки. До переваг можна віднести доступ до навчання з будь-якої точки світу, що дає змогу залучити до
навчання тих, хто не має змоги відвідувати авдиторні заняття. Проте недоліки тривалого дистанційного навчання є суттєвими: недостатнє відпрацювання практичних навичок, зниження соціальних контактів під час опановування дисциплін, зменшення сфокусованості здобувачів на вивченні конкретних дисциплін.
Заслуговують на увагу індивідуальний креативний підхід до навчання та змішаний формат, який поєднує у собі переваги дистанційного та очного навчання шляхом оптимізації освітнього процесу та поліпшення можливостей вивчення матеріалу.
Попри будь-які виклики метою медичної освіти є створення освічених та кваліфікованих спеціалістів у різноманітних галузях
медицини.