Загальний цивілізаційний розвиток зумовлює активні
модернізаційні процеси в усіх сферах життя, в тому числі в педагогіці.
Традиційні методи навчання замінюються інноваційними, причому як у
формальному, так і у змістовому сенсі. Усе більшої популярності та визнання
набувають інтерактивні методи навчання. Мета статті полягає в оцінюванні
практичних впливів інтерактивних методів навчання як засобу сприяння
сталому розвитку вищої освіти України. Огляд наявних наукових джерел та
авторський аналіз дозволяють охарактеризувати сталий розвиток освіти як
парадигму, що включає такі компоненти, як: 1) індивідуалізація (забезпечення
особистісної освітньої траєкторії); 2) аксіологізація (формування загальнолюдських і національних цінностей); 3) культурологізація (формування
загальної культурної компетентності здобувачів освіти); 4) удосконалення
(підвищення якості вищої освіти та оновлення її формально-змістових
характеристик); 5) екологізація (формування безпечного освітнього середовища
та пропаганди здорового способу життя); 6) науковість (формування наукової
і дослідницької компетентності здобувачів освіти); 7) системність (формування
цілісного освітнього процесу сучасної вищої школи); 8) практикоорієнтованість (формування практичних знань, навичок та умінь здобувачів освіти);
9) інтернаціоналізація (інтеграція вітчизняного світового простору до
загальноєвропейського і світового); 10) безперервність (орієнтація на сталий розвиток упродовж усього періоду освітнього процесу). Опитування
викладачів закладів вищої освіти виявило ступінь впливу інтерактивних
методів навчання на сталий розвиток освіти. Результати емпіричного
дослідження показали, що за всіма параметрами інтерактивні методи навчання
забезпечують набагато більшу ефективність, ніж традиційні. Таким чином, їх
залучення виявляється безумовно важливим компонентом сучасного
освітнього процесу вищої школи.
General civilizational development conditions active
modernization processes in all spheres of life, including pedagogy. Traditional
teaching methods are being replaced by innovative ones, both in the formal and the
substantive sense. Interactive learning methods are gaining more and more
popularity and recognition. The purpose of the article is to evaluate the practical
effects of interactive learning methods as a means of promoting the sustainable
development of higher education in Ukraine. The review of available scientific
sources and the author's analysis allow us to characterize the sustainable
development of education as a paradigm that includes the following components:
1) individualization (ensuring a personal educational trajectory); 2) axiologising
(formation of universal and national values); 3) culturologisation (formation of the
general cultural competence of education seekers); 4) improvement (increasing the
quality of higher education and updating its formal and substantive characteristics); 5) greening (creating a safe educational environment and promoting a healthy
lifestyle); 6) scientificity (formation of scientific and research competence of
education seekers); 7) systematicity (formation of a holistic educational process of
a modern higher school); 8) practical orientation (formation of practical knowledge,
skills and abilities of education seekers); 9) internationalization (integration of the
national world space into the pan-European and world space); 10) continuity
(orientation on sustainable development during the entire period of the educational
process). A survey of teachers of higher education institutions revealed the degree
of influence of interactive learning methods on the sustainable development of
education. The results of the empirical study showed that, in all parameters,
interactive teaching methods provide much greater efficiency than traditional ones.
Thus, their involvement is an undeniably important component of the modern
educational process of a higher school.