Концептульні підходи до викладання патоморфології у вищих навчальних закладах України

Show simple item record

dc.contributor.author Роша, Л. Г. ua
dc.contributor.author Rosha, L. G. en
dc.contributor.author Роша, Л. Г. ru
dc.date.accessioned 2019-07-24T09:27:06Z
dc.date.available 2019-07-24T09:27:06Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Роша Л. Г. Концептульні підходи до викладання патоморфології у вищих навчальних закладах України / Л. Г. Роша // Український журнал медицини, біології та спорту. – 2019. – Т. 4, № 1. – С. 230–237. uk_UA
dc.identifier.uri http://repo.odmu.edu.ua:80/xmlui/handle/123456789/5366
dc.description.abstract Адекватна освіта в медичній галузі не менш важлива, ніж економічна та адміністративноправова складова реформ. Практика викладання патоморфології та біопсійно-секційного курсу на кафедрі патоморфології доводить, що слабко розвинена інтеграція між дисциплінами завдяки відсутності чітких наскрізних навчальних програм. Проблема міждисциплінарної інтеграції виростає із проблем вертикальної інтеграції. Злиття матеріально-технічних і кадрових ресурсів вузів та патологоанатомічної служби дозволяє ліквідувати розрив між теорією і практикою, здійснювати підготовку кадрів вищої кваліфікації через первинну спеціалізацію, інтернатуру, ординатуру та аспірантуру. Така взаємодія дозволить забезпечити викладання патоморфлогії на високому навчально-методичному рівні, створити умови для прищеплення студентам практичних навичок. При розробці наскрізної програми мають враховуватись застосування різних форми та методів навчальної роботи. uk_UA
dc.description.abstract Higher medical education should provide high-quality training for students and become an important component of reforming the health sector. Among the promising directions in the field of medical universities, the transdisciplinary approach allows them to conduct a comprehensive analysis of a limited number of objects, to study in depth and in detail the properties of the target object, and to use the modern tools of specialized medical software complexes, as well as to investigate the influence of individual factors, forming a scientific direction that develops within the framework of educational medical research work. Students studying in the medical field based on the transdisciplinary approach can reduce the time of study with the increase of the additional information sphere. There is evidence of the need to change the paradigm of education - from a onedisciplinary to transdisciplinary approach to education. The purpose of the reform of higher education is to establish the unified criteria and methodologies and control systems, as well as mutual recognition of diplomas about higher education, promotion of student mobility. The practice of teaching pathomorphology and biopsy sectional course at the department of pathological anatomy proves that poorly developed integration between disciplines due to the lack of clear cross-cutting curricula. The problem of interdisciplinary integration grows out of the problems of vertical integration. The merging of the material and technical resources and staff resources of the universities and the pathoanatomical service will increase the level of teaching work and will ensure objectivity in assessing the practical skills of the students. The close interaction of the department of pathological anatomy with medical institutions allows to eliminate the gap between theory and practice, to carry out training of highly skilled personnel through primary specialization, internship, residency and postgraduate study. Such interaction will allow teaching of pathological anatomy at a high educational-methodical level, create conditions for the inculcation of students practical skills. The development of a cross-cutting program should take into account the application of different forms and methods of educational work. The use of teaching technology by case method gives high results in preparing for the future practitioners' practical work. Lectures of an informative type do not always give the desired result, therefore, it is necessary to apply more innovative lecture forms: problem lectures, lectures-conversations, lectures on the analysis of clinical situations, video and multimedia presentations. en
dc.description.abstract Адекватное образование в медицинской отрасли не менее важно, чем экономическая и административно-правовая составляющая реформ. Практика преподавания патоморфологии и секционно-биопсийного курса на кафедре патоморфологии доказывает слабо развитую интеграцию между дисциплинами благодаря отсутствию четких сквозных учебных программ. Проблема междисциплинарной интеграции возрастает по проблемам вертикальной интеграции. Слияние материально-технических и кадровых ресурсов вузов и патологоанатомической службы позволяет ликвидировать разрыв между теорией и практикой, осуществлять подготовку кадров высшей квалификации через первичную специализацию, интернатуру, ординатуру и аспирантуру. Такое взаимодействие позволит обеспечить преподавание патоморфологии на высоком учебно-методическом уровне, создать условия для привития студентам практических навыков. При разработке сквозной программы должны учитываться применения различных формах и методах учебной работы. ru
dc.language.iso uk en
dc.subject патоморфологія uk_UA
dc.subject викладання uk_UA
dc.subject трансдисциплінарний підхід uk_UA
dc.subject pathomorphology en
dc.subject teaching en
dc.subject transdisciplinary approach en
dc.subject патоморфология ru
dc.subject преподавание ru
dc.subject трансдисциплинарных подход ru
dc.title Концептульні підходи до викладання патоморфології у вищих навчальних закладах України uk_UA
dc.title.alternative Conceptual Approaches to New Forms of Teaching Of Рathomorphology in Ukraine en
dc.title.alternative Концептульные подходы к преподаванию патоморфологии в высших учебных заведениях Украины ru
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account