У статті розглянуто основні теоретичні підходи до пояснення сутності конфліктів з позицій представників різних
шкіл менеджменту. Проаналізовано й обґрунтовано зміст та значення понять «стратегія» і «емоційний інтелект» для конструктивного вирішення конфліктів. Визначено особливості прояву стратегій поведінки в різних конфліктних умовах. Надано результати емпіричного дослідження, спрямованого на пошук взаємозв’язків між рівнем емоційного інтелекту особистості (методика оцінки рівня емоційного інтелекту ЕмІн Д. Люсіна) та її домінуючою стратегією поведінки (методика Томаса-Кілмана). З’ясовано, що кожний конфліктний стиль є ефективним за конкретних умов. Підтверджено гіпотезу, що рівень емоційного інтелекту прямо корелює з вибором стратегії співробітництва в конфліктній ситуації. Зазначено перспективи подальших досліджень.
The article is devoted to considering the main theoretical approaches to the explanation of the conflict's essence from the standpoint of the representatives of different management's schools. The content and meaning of concepts "strategy" and "emotional intelligence" to constructive conflict resolution were analyzed and substantiated. The features of behavioral strategies' manifestations in different conflict conditions were identified. Results of an empirical study aimed at finding relationships between the level of emotional intelligence personality (methodology for assessing the level of emotional intelligence EmIn by D. Lyusin) and its dominant strategy (Thomas-Kilman technique) were presented. The
hypothesis that the level of emotional intelligence directly correlates with the choice of cooperation strategy in the conflict was confirmed. Some promising directions for further research were pointed out.