Для всієї системи української освіти, як і для інших сфер життя суспільства, війна є періодом найскладніших
випробувань. Внаслідок повномасштабного вторгнення російських військ на територію України в тимчасовій
окупації опинилася низка населених пунктів, частина з яких стала місцем активних бойових дій. Неминучими
є кардинальні зміни в організації освітнього процесу, передусім задля збереження здоров’я і життя всіх учасників освітнього процесу, а також з метою створення безпечного освітнього середовища й належних умов для
навчання, саморозвитку та педагогічної діяльності в нових реаліях.
У статті розглянуто основні виклики для української освіти в період війни. Зокрема, проаналізовано статистичну інформацію щодо організації навчання на різних щаблях освіти, кількість вимушено переміщених учасників освітнього процесу (як в Україні, так і за кордоном), особливості вступної кампанії у 2022 році, стан
освітньої інфраструктури тощо.
Пандемія СOVID-19 зумовила активний розвиток дистанційного навчання в Україні, стрімке вдосконалення цифрових компетентностей педагогічних працівників і онлайн-комунікації зі здобувачами освіти. Безумовно, цей досвід
дозволив функціонувати системі освіти й у воєнний період. Однак відбувається трансформація форм, методів, змісту освіти, змінюються терміни навчання, місце розташування закладів освіти. У зв’язку з цим, перед освітянами
постає чимало завдань: як безпечно та якісно продовжувати навчання, як здобувати освіту вимушено переміщеним
особам, коли завершувати навчальний рік, якою буде вступна кампанія і як сприяти тому, щоб абітурієнти залишалися (поверталися з-за кордону) здобувати вищу освіту в Україні й формували інтелектуальний потенціал нашої держави? Перелік викликів у сфері освіти не є вичерпним. Війна триває, щодня перед педагогами постають нові завдання,
причому не лише освітнього характеру, а й психологічної підтримки учнів, студентів та їхніх батьків.
The war is a period of the hardest challenges for the whole educational system of Ukraine, as well as for other spheres of social
life. The full-scale invasion of the Russian army to the territory of Ukraine resulted in a temporary occupation for a number of cities
and towns, some of which became active battlegrounds. This entailed inevitable fundamental changes in organizing the educational
process, first of all for the sake of preserving life and health of all the participants, and also for creating a secure educational
environment and proper conditions for learning, self-education, and pedagogical activities in the new realities.
The article reviews the main challenges that Ukrainian education faces during the wartime. In particular, it analyzes the
statistical information about organizing education on different levels, the quantity of the educational process participants
involuntarily displaced (both in Ukraine and abroad), the peculiarities of the admission process in 2022, the conditions
of the educational infrastructure, etc.
The СOVID-19 pandemic determined an active tendency towards distance learning in Ukraine, a rapid improvement
in digital competences of pedagogical workers, and online communications with students. Of course, this experience
allowed functioning of the educational system in the wartime period as well. But the forms, methods and content of
education are being transformed; education terms get changed, as well as the location of the educational establishments.
This poses a lot of challenges before the pedagogues: how to continue the education safely and with good quality, how
displaced people may access education, when the educational year is to be finished, what the admission process shall
be, and how to facilitate enrollees to stay (or return from abroad) and receive higher education in Ukraine so to form an
intellectual potential of our country? The list of challenges in the educational sphere is not exhaustive. The war goes on,
the pedagogues face new challenges each day, and they are not only of educational nature, but also of the psychological
support for pupils, students, and their parents.