У статі визначено поняття «вектор розвитку педагогічної освіти» та представлено детальну типологію трансформаційних тенденцій, що характеризують сучасну систему вищої педагогічної освіти в Україні. На основі Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки проаналізовано реалізацію трансформаційних заходів, у тому числі стосовно і вищої педагогічної освіти. Визначено, що найбільш важливим векторами розвитку вищої педагогічної освіти в Україні у період 2022–2026 рр. є: інтеграція у європейський і світовий простір з урахуванням національних інтересів; покращення системи управління освітою та забезпечення автономії педагогічних закладів вищої освіти; забезпечення відкритості та доступності педагогічної вищої освіти; забезпечення професійного розвитку освітян; розвиток системи безперервної освіти та навчання протягом усього життя; запровадження дуальної, змішаної, дистанційної форм освіти; інформатизація та діджиталізація освіти; запровадження інноваційних технологій.
The article studies the current development of higher pedagogical education in Ukraine and describes significant tendencies for its further improvement. On the basis of scientific and pedagogical works on the problems of modern teachers’ training, we determined the notion of «vector of development of pedagogical education» as tendency or trend of enhancement considering the current transformations and national peculiarities. The changes within the system of higher pedagogical education are distinguished according to its duration, level of execution, usage specification, method of changes introduction and internationalization evel. According to the Strategy of development of higher education in Ukraine for the period of 2021‐2031 the transformations are implemented in three stages. The second stage lasts until
2026 and it concerns introduction of new forms and methods within the educational process. Also, some changes deal with implementation of innovative technologies, informatization and digitalization of higher education. Certain steps are to be made in the context of introduction of institutional autonomy, stable financing of higher educational institutions, and development of efficient functioning of dual education, distance and blended learning. The attention is also paid towards popularization of continuous learning and maintenance of openness of education.